torsdag 26. januar 2017

Tørrdrakter

Bare en liten påminnelse om vedlikehold av tørrdrakter.


De aller fleste draktene som selges i dag er av pustende materiale. Kort fortalt så er det et materiale med et grovere ytterstoff, et laminat og et innerstoff. Ytterstoffet står for tettingen. Laminatet for å slippe ut fuktighet i formen "damp" og innerstoffet for å beskytte herligheten. Laminatet kan også være i flere lag. Dette er veldig grovt beskrevet, men gjør det kanskje forståelig?

Ytterstoffet er satt inn med impregnering/voks for å hindre at vannmolekyler (som er ganske store i denne sammenhengen) skal komme inn. Dog så slipper svette"damp" ut via laminatet. Laminatet er veldig finmasket med tusenvis av hull på et lite område. Dersom vannet trekker gjennom ytterstoffet vil laminatet ikke klare å holde det ute over litt tid og vi får lekkasje. Lekkasje (foruten direkte hull) skjer også siden drakten ikke blir godt nok skylt i ferskvann og da helst lunket vann. Å la drakten ligge i lunket vann fra tid til annen er lurt.
Ser du på et annet plagg (eller kanskje bilen din?) som har vært i kontakt med saltvann så ser du fort saltstriper. Tar du salt mellom fingrene og gnir så skjønner du fort at dette gir stor slitasje. I tillegg til dette så er det selvfølgelig sømmer i drakten. Disse er tapet på minst en side for at drakten skal være tett.
Så, vedlikeholdet består i impregnering så snart du ser at drakten begynner å trekke vann, helst før. Har dette pågått en stund så får du den neppe tett igjen. Det eneste stoffet jeg pr dd har vært borti hvor det går å tette "som nytt" er Fjällräven hvor man varmer inn voks. Disse har dog ikke tørrdrakter.

Deretter så er det skylling og ikke minst ettersyn på taper. Tapene løsner i ender og de må limes på umiddelbart eller så har man fort litt mer jobb. Jeg kan si at på samtlige drakter jeg har skiftet noe på i år så har tape en eller annen plass vært løs. Tapen gjør også drakten mer stiv rundt sømmen og slitasje på innerstoffet i sømkanten er vanlig. Her kan man stryke på reparasjonslapp eller litt Aquasure.


En annen ting er stofføtter. Så langt jeg vet er det ingen produsenter som gir garanti på disse. Det handler ikke om at man er uforsiktig ved å gå uten sko etc, men at drakten blir gått i. Drakten tas på så begynner man å sjaue resten. Hælen på drakten gnis da mot skoens hæl og ting skjer fort. Tenk f.eks at etter ei badeøkt på ei strand så går man litt att og fram, til bilen etc. Ned i skoen er det 100% sikkert sand som gnis inn i sokken og dette medfører hurtig lekkasje. Her er latexføtter mye mer slitesterk, men går i stykker av andre årsaker.

Hvor lenge en drakt er tett handler ikke om pris, men om ettersyn etter min mening. Flere sømmer så flere lekkasjepunkter. Levetiden generelt handler om bruk og ikke når den er kjøpt. Det er dog store forskjeller på garanti på levetid på laminat fra merke til merke.
Mange legger nå straks bort drakten for en periode. Husk å smøre latex med gummifornyer av en eller annen type. Putt gjerne noe inn i føttene slik at den originale bretten på sokkene ikke får eskalere. Brett/rull drakten slik at latex ikke kommer i kontakt med hverandre og gjerne med et mellomplagg/papir på halsen.



Lagre mørkt. Latex"pest" er relativt vanlig og kommer av flere ting, men grunnleggende er forurensning kombinert med andre ting. Du ser det ved at latexen ser "smeltet" ut. I så fall klipp den av direkte og vask fingrene godt før du undersøker resten. Det smitter faktisk!
Glidelåsen trenger smurning så jevnlig at stift nærmest bør oppbevares i drakten.
Vel, det er sikker mange meninger og oppfatninger om dette, men jeg håper at noe var nyttig for deg!?
PS! Leste du vedlikeholdsanvisningen etter du kjøpte drakten? Hvis ikke finner du den nok på produsenten sin side.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar